Мета: погли бити знання учнів про дієприкметники, пояснити відмінність між активними й
пасивними дієприкметниками, правила їх творення; формувати вміння розрізняти активні
і пасивні дієприкметники, утворювати їх, правильно писати дієприкметникові
суфікси; виховувати всебічно розвинену, моральну особистість; сприяти розвитку
логічного мислення, творчої уяви, культури усного та письмового мовлення.
Тип: урок вивчення нового навчального
матеріалу.
Обладнання: таблиця
«Творення дієприкметників активного і пасивного стану», дидактичний матеріал,
роздавальні картки.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
ІІ. Мотивація навчальної
діяльності учнів за технологією кооперативного навчання.
1. Прочитайте текст. Визначте його основну
думку. Чи згідні ви з твердженням автора про любов?
Душа природи, душа добра
Людина починається з любові. А любов
виростає з дитинства.
Чарівне це слово знаємо змалечку, навчилися вимовляти його з-поміж перших
слів і дорожити ним, як молитвою. Але не пригадаємо тієї частиночки, коли воно
вперше засяяло в душі і наповнило
її ясною хвилею тепла. Бо чи ж дано запам’ятати ту благодатну мить, коли білими
крилами чистоти війнула над нами колискова або перший раз усміхнулася нам мама,
коли блиснуло у небі сонце і земля постелилася для першого-найпершого кроку?
Ні, і тиха колискова, і святий образ мами,
і сонце в блакитному небі, і земля – все це дається, як найдорожчий дарунок
світу, і приходить у життя непомітно, як являється у всій своїй красі і силі
добро і любов.
І все ж таки настає та добра година, коли витворюється велике диво, - на
чистих берегах дитинства враз виринає
перший знак життя і на увесь вік западає
в небеса пам’яті. Вертається до того відліку з долини літ, як до райської
пристані за блакитно-сонячними серпанками, що ледь мріють поміж просторів – у
зовсім іншому, казково-пісенному світі, в дивному передчутті бачиш той чарівний знак так
близько, аж хочеться погладити
його рукою.
М.
Грушевський


Знаємо – знаючий












3.
Назвіть
спільні та відмінні ознаки дієслова і дієприкметника.
Дієслово Дієприкметник
![]() |
ІІІ. Оголошення,
представлення теми та очікування навчальних результатів.
Після цього уроку учні зможуть:
1) розрізняти активні і пасивні дієприкметники;
2) утворювати дієприкметники кожного з цих
видів.
ІV. Формування знань, умінь і навичок.
- Дієприкметники бувають активні і пасивні.
Активні дієприкметники виражають ознаку за дією,
яку виконує сам предмет: пожовкле
листя, зів’ялі квіти.
Пасивні дієприкметники виражають ознаку за дією,
яку виконує над ним інший предмет: прочитаний
вірш, пофарбоване вікно.
- Опрацювання таблиці «Творення дієприкметників».
Творення дієприкметників
Творення
|
||||
Від якої
основи |
Від яких
дієслів |
Час
|
За допомогою суфіксів
|
Приклади
|
Активні дієприкметники
|
||||
Теперішнього часу
|
Перехідних і неперехідних
|
Теперішній
|
-уч- (-юч-),
-ач- (-яч-)
|
ріжуть –
ріжучий,
працюють –
працюючий,
лежать –
лежачий,
стоять –
стоячий
|
Неозначеної форми
|
Неперехідних доконаного виду
|
Минулий
|
-уч- (-юч-),
-ач- (-яч-)
|
посиніти – посинілий
|
Пасивні дієприкметники
|
||||
Неозначеної форми
|
Перехідних
|
-н-
-ен- -т- |
сказати – сказаний,
бачити – бачений,
шити – шитий
|
Зверніть увагу! Кілька активних дієприкметників минулого
часу утворюються за допомогою суфікса -ш-: перемігший,
допомігший.
- Самостійна робота (дидактичний матеріал на дошці).
Запишіть дієприкметники у дві колонки: 1 –
активні, 2 – пасивні.
Скривджений,
думаючий, змальований, прогнилий, вихований, охриплий, лежачий, знаючий,
стиснений, задубілий, міцніючий, знемагаючий, заціпенілий, зсунутий, зчорнілий,
побілений,
гуркочучий,
оживаючий, знайдений, киплячий, знепритомнілий, оцінений, переписаний, діючий.
- «Мікрофон» (за технологією колективно-групового навчання).
Творча робота (усно)
Скласти речення із стійкими порівняннями.
-
Як
намальований (вродливий);
-
Біжить,
як посолений (дуже швидко біжить);
-
Став,
як укопаний (став нерухомо);
-
Бігає,
як ошпарений (безладно метушиться);
-
Опустив
крила, як обскубана курка (втратив енергію, засумував);
-
Як
мішком з-за рогу прибитий (пришелепуватий).
- Гра «Знайди зайве» (за технологією ситуативного моделювання).
а) загальмований, бездоганний, виміряний,
згодований;
б) задіяний, збережений, конкретний, прибудований;
в) засиджений, прибережний, вимріяний,
приготовлений;
г) полемізований, темніючий, багатогранний,
мислячий;
д) тремтячий, палаючий, змарнілий, активний;
е) безмежний, порум’янілий, зів’ялий, розказаний;
є) збентежений, самотній, зажурений, полагоджений;
ж) запечалений, складений, безсилий, згасаючий.
- Робота з картками.
Картка 1
Від поданих дієслів утворити активні
дієприкметники.
Теперішнього часу. Виконують, зростають, дрижать, організовують, лежати, розквітнути, жевріти.
Минулого часу.
Пожовкнути, почорніти, просвітліти, змокріти.
Картка 2
Від поданих дієслів утворити пасивні
дієприкметники. Два з них самостійно ввести у речення.
Створити, загоїти, побудувати, сформулювати,
закрити, почати, мити, перетерти.
Картка 3
Переписати речення. Неозначену форму, що в дужках,
замінити відповідними дієприкметниками.
Ми розмістилися на возі, добре (вимостити) свіжою
травою. Віз м’яко покотився ще не (в’їздити) дорогою. Повні, рожеві, як діти,
(збудити) зі сну, пливли по небі хмаринки. І знов у тумані бриніли окремі
розмови, як (зачепити) струни. Невеличка Джерина пасіка була (обгородити)
низьким тином.
Картка 4
Визначити значення стійких зворотів. Два звороти
самостійно ввести в речення.
Побудований на піску; підрізаний на пні; втоптаний
у багнюку; замкнений у собі; втрачений шанс; скупаний у любистку.
V. Підведення підсумків, оцінювання результатів
роботи.
1. Назвіть
спільні та відмінні риси дієслова і дієприкметника.
2. Чому
дієприкметники поділяються на активні і пасивні?
3.
Як творяться активні дієприкметники?
4.
Як творяться пасивні дієприкметники?
VI. Пояснення домашнього
завдання.
Написати твір-роздум
«Людина починається з любові», використовуючи активні і пасивні дієприкметники.
Комментариев нет:
Отправить комментарий